Nacido en Nishapur no ano 1040 da nosa era, tivo coma devanceiros unha familia de artesáns. O pai, cuxo humilde oficio consistía na confeción de tendas de lona, levou a fortuna do seu lado. Tamén o fillo. A súa intelixencia e a amizade desde curta idade con Nizan-Ol-Molk, o que habería de ser futuro visir do sultán Alp Arslan, íanlle garantir proteción para consagrarse ao estudo das leis, a metafísica, a ética, as ciencias naturais, pero sobre todo, as matemáticas e a astronomía. Tamén á poesía.
Dos seus miles de cuartetas, cunha produción tan vasta como a de Lope ou Li Po (desculpen a paronomasia), apenas chegaron ata nós uns centenares. Non todas apócrifas. En Occidente adóitase destacar o seu carácter hedonista, epicúreo, aínda que escéptico con respecto a unha afastada e trascendente idea de futuro sustentada nas vellas certezas debedoras da divinidade. O seu amplo coñecemento das materias de estudo que, como a poesía, tratan de explicar o mundo, desde a filosofía á ciencia máis pura, só conseguían espertar nel un escepticismo que o obrigaba a manifestar sen medo a súa ignorancia socrática. Tamén a loubar con distancia os confíns do universo e os labirintos do espírito, desprezando con iso o efémero e inepto da súa propia obra.
No eido científico as súas infinitas destrezas deixáronnos unha produción non menos titánica, feraz e sorprendente. Dise que compilou as táboas astronómicas e corrixiu o antigo calendario zaratustrano. Vencellado á corte, foi historiador, xuíz e profesor de historia, medicina, filosofía… Tamén de astronomía e matemáticas, onde se adiantaría ao seu tempo, como amosan os seus traballos, non máis neglixentes nestas dúas disciplinas que nas outras. Como curiosidade hai quen, entre outras precisións, atribúelle a paternidade da incógnita “x”.
Ciencia e arte. Ata na distancia, reunir nunha soa figura facetas que puidesen parecer tan antagónicas non semella tarefa doada. Calquera dictame pode resultar vago e impreciso ao mesmo tempo, pois a única certidume de Khayyam reside nos seus admirables textos literarios e científicos. As dúas facetas, sen embargo, devólvennos un único home posible, nada ilusorio, talvez hiperbólico, talvez irrepetible, vítima, malia a moderada serenidade das súas cuartetas, dun exceso de vida no que aúnanse as interxeccións do espírito e o corpo coas virtudes da mente, co pracer do pensamento.
Leo na prensa que, moi preto da Persia natal do poeta, na franxa de Gaza, só a metade dos nenos supervivintes pode voltar ás súas clases trala terrible rutina imposta por un mes de bombardeo implacable por parte do exército israelí. A outra metade terá que agardar a reconstrución das súas escolas. A síntese de ambas lecturas resulta mistificadora. Ignoro se hai elucidación posible, pero é inevitable non deixar de interrogarse sobre cal debería ser máis verosimil: a imaxe, bosquexada no tempo, do sabio multidisciplinar consagrado ao estudo ou a, non menos falaz, atrocidade desta barbarie, ensanguentada e inhabitable da guerra. Hoxe, día da Paz Mundial, é preferible pensar que talvez, nun mañá non efémero, poida cambiar o destino do home, talvez algún día esta que hoxe conmemoramos acabe impoñéndose á brutalidade neste pequeno gran de area que habitamos.
0 comentários :
Danos a túa opinión