Antón Baamonde.- Xa  saben 
que anda  o  mundo 
revolto. A  estas  horas 
nós  estamos  entre 
fornos  e  cociñas, 
pitos  e  cabritos,  roscóns 
e  brazos  de 
xitano. Pero  por  aí 
fora a  xente anda  cabreada. Hai 
certa  razón  na 
cousa  porque,  ao  fin  e 
ao  cabo,  para que nos imos a enganar, estannos  metendo 
un  cravo de aupa. O  puro 
que  teremos  que 
pagar entre  todos  é 
fenomenal,  dos  que  marcan  época. Un 
puro dos  caros, 
dos  que  lle 
gustan  a  meu 
irmán  Alfonso:  un 
Cohiba,  un  Montecristo, 
un  Partagas,  un 
Vega  Robaina. A  estafa 
é  de  tal 
calibre que parece natural 
reaccionar.  
En fin, non 
só  hoxe,  no 
transcurso da  historia  sempre 
se  cocen  fabas. Por 
iso  hai  que  exercer  a 
crítica. Mesmo  para  que  quen
exerce  o 
poder  non  tolee. Os que mandan, poden e manexan  sempre tenden a subirse  á peana.
Que 
llo  conten  senón a 
López  Mateos, que foi
Presidente  de México seis anos e que contou así a súa
experiencia. “Durante  o 
primeiro  ano  de 
Presidencia  trátante  como 
a  Deus  e 
ti  apártalos  con 
desprezo; no  segundo  trátante 
coma  Deus  e 
non  lles  fas 
caso;  no  terceiro 
trátante  coma  Deus 
e  toléralos  con 
incredulidade;  no  cuarto 
trátante  coma  Deus  e  comezas 
a  tomalo  en 
serio;  no  quinto 
ano  trátante  coma 
Deus  e  non 
só  o  cres: 
es  Deus”.   
Disentir, 
diferir,  discrepar,  discutir 
é  algo,  por 
tanto,  bo.  Agora 
estamos  onde  estamos 
porque  nos  anos noventa 
e  comezos  da década de
2000  “hubo  un 
momento en el que España  estuvo 
a  punto  de  volverse
tonta”, que dixo  Galdós  noutras 
circunstancias. A  España  pasoulle 
o  mesmiño  que 
ao  fillo  do 
Calixto. Contábame  meu  pai 
que  o  vello 
Calixto  fixera  o 
diñeiro  en  Cuba, 
e  que  o  fillo,  por 
tanto,  chegou  ao 
mundo  con  cartos 
no  peto  sen 
ter  a necesidade  de 
mover  un  dedo 
nunca. O  Calixto  fillo 
estaba  afeitándose  diante 
do  espello,  coma 
se  fora  o 
Narciso  das  narracións 
clásicas, e  dicía,  cheo 
de  satisfacción  “Calixto es 
guapo,  Calixto  es 
listo,  Calixto  es 
rico ¿ qué  le  falta 
a  Calixto ?. Ao  que 
o  vello,  que 
o  estaba  mirando 
dende  atrás,  retrucou 
dende  o  fondo 
da  habitación  “Xuicio, 
meu  fillo,  xuicio!”. 
Así 
que  é  importante 
que  haxa  voces 
no  deserto  cando  todo 
o  mundo  tolea. É 
bo  para  os 
gobernados  e  bo 
para  os  gobernantes. Esas  voces 
son  as  que 
avisan  do  desastre. Ao 
poder,  señoras  e 
señores,  hai  que 
darlle  caña,  introducirlle 
límites,  contrapesos,  freos 
que  eviten  a  arbitrariedade.
Iso  é 
a  democracia,  un 
sistema  no  que 
calquera  que  mande, 
manda  dentro  duns 
límites,  sen  pasarse. 
Tamén 
a  min, por certo,  me 
críticaron  na  Librería 
Segrel  alguns  amigos 
de  toda  a  vida
por  estar  hoxe 
aquí  e  non 
pasa  nada. Grazas,  por 
certo,  a  Aurorita 
Nieto  por  defenderme. Por  iso 
non  nos  imos 
querer  menos. Por  certo 
que  a  Librería 
Segrel  cumpre  a 
mesma  función  que 
as  barberías  de antes, 
como  a  do 
Severino,  na  que 
se  reunían  o 
Salvador  da Pequena,  ou o 
Cernadas.  As  tertulias, 
nas  que  se 
pasa  revista  a  todo
o divino e humano,  é  unha 
tradición  que  non 
hai  que  perder.
Pois 
ben:  eu  aprendín 
a  discutir  o 
poder  non  no 
Paseo  de  Grácia 
en  Barcelona,  nin 
na  Gran  Vía 
madrileña,  nin  tan 
sequera  nas  aulas  da  Universidade 
de  Santiago. Onde  eu 
aprendín a  dialogar  e 
a  diferir,  onde 
se  asentou  o 
meu  amor  pola 
liberdade  non  foi 
noutro  sitio  senón 
aquí,  en  Vilalba. Ás 
veces  a  xente 
supón  que  a 
Historia  sucede  só 
nas  grandes  cidades, nas 
que  se  congregan 
manifestacións  de  ducias 
ou  centos  de 
miles  de  persoas. É 
mentira.
Eu aprendín  a 
dialogar,  a  diferir 
e  a  discutir 
entre  o  grupo 
que  formaban  miñas 
irmás,  o  meu 
tío  Xosé  Luís, 
que  foi  un 
dos  seres  máis 
peculiares  que  coñecín 
na  miña  vida 
-e  xa  levo 
coñecido  algúns-,  e tamén 
o  Lito,  o 
Mandi,  o  Castro 
Vilar,  o  Lis, 
o  Agustín  Fernández 
Paz,  o  Fernando 
da  Barrosa  e 
todos  aqueles  que, 
sendo  da  xeración 
anterior  á  miña, 
formaban  parte  dunha 
especie  de  68 local, 
cos  seus  cabelos 
longos,  que  tan 
pouco  lle  gustaban 
á  miña  madriña 
Perpetua. A Perpetua  pensaba 
que  aquelas melenas  daqueles melenudos  eran 
un  niño  de 
piollos. Eran  preceptivas  no tempo, tamén,  as 
mini  saias, despois  de 
que  a  deseñadora 
Mary  Quant  as puxera de 
moda  en  Londres. 
Aquela 
xeración  foi  a 
que  me  adestrou 
en  discutir  aos 
que  mandaban,  nun 
tempo  en  que 
Franco  andaba  aínda por 
aí. Era  xente  que 
lía  Triunfo, escoitaba  a  Serrat  e 
a  Lluis  Llach, 
ao  Raimon do  “Digamos 
non”  e  ao 
Paco  Ibañez. Naturalmente 
tamén  a  Voces 
Ceibes,  ao  Miro 
Casabella,  ao  Xoan 
Rubia  e  etcétera. Falaban, grazas  ao 
Quintela,   no  Venecia, que 
foi  o  modo 
en  que  chegou 
a  moda  sesentera 
das  boîtes  a 
Vilalba,  e,  se  
era  o  caso, 
facíano  no  Tamanaco, 
ou  tomando  os 
calamares  do  Bar 
Fornos ou  as  croquetas 
do  Bar  Roca. Ambas 
as  dúas,  por 
certo,  son  especialidades  que 
compiten  na  miña 
memoria por  ocupar  o 
lugar  das  famosas 
madalenas de  Proust.  
Discutir, 
no  bo  senso 
da  palabra,  faciámolo 
todo  o  día. Outra 
das  ágoras  privilexiadas 
era,  no  verán, 
a  Alameda. Alí  recordo 
as  conversas  interminables 
con  xentes  doutra 
idade,  máis  cerca 
da  miña. Co  Pepe 
do  Mixen,  o  Héctor,  o 
Mini,  o  Manolo 
Roca,  o  Sesé, 
o  Cachaza,  o 
Revés,  o  Insua, 
meu  irmán  Xan 
e  tantos  outros. Tamén 
no  propio  bar 
Roca  co  Pepe 
Chao ou  co  Bernardo 
Cendán,  os  dous 
cregos  progresistas  que 
tiñamos á man. 
Falabamos 
de  todo. Como  aínda 
non  sabiamos  quen eramos, 
nin  que  pensabamos, 
nin  o  que 
íamos  ser  na 
vida,  estabamos  ávidos, 
como  o  está 
sempre  a  rapazada 
inqueda  en  todas 
as  partes  do 
mundo.
Falabamos 
da  Populorum  Progressio, 
a  encíclica   de 
Pablo  VI  que 
acababa  de  ser 
aprobada  e  que 
en  España,  na 
España  do  franquismo, 
soaba  case  subversiva. Ou  da 
Pacem  in  Terris, 
outra  encíclica  un 
pouquiño  anterior,  de 
Xoán  XXIII,  que 
lle  pasaba  o 
mesmo. Pero  tamén  intentabamos 
saber,  porque todo  o 
ignorabamos,  cales  eran 
as  diferenzas  entre 
o  anarquismo  e 
o  comunismo,  e 
os  lazos  entre 
o  socialismo e  a 
democracia  e  que 
clase  de  cousa 
eran  o  galeguismo 
e  o  nacionalismo. No  San Ramón, 
por  certo,  comezaron 
a  poñerse  estantes 
de  libros  en 
galego  na  rúa. Iso 
tamén  formaba  parte 
do  olor  da 
liberdade. 
Falando 
e  falando,  fómonos 
metendo,  os  uns 
e  os outros,  en 
organizacións  diversas,  nacionalistas 
e de  oposición  ao 
franquismo. Foron  os  tempos 
do  Instituto. Como  os 
tempos  eran  os 
que  eran, para  militar 
tiñas  que  facer 
pouco  menos  que 
unhas  oposicións. Había  que 
estudarse  “O  atraso 
económico  de  Galicia”, 
“A  Galicia  rural na 
encrucillada”  e  un 
lote  de  libros 
máis. Moitas  veces  xuntabámonos 
na  casa  do 
Revés, o Carlos Gómez Osa, ou 
na  miña,  para 
discutir sobre eles. 
Os 
nosos  pais, por certo,  debían 
ter  unha  paciencia 
máis  grande  que 
a  de  Xob, tolerando 
aquel  ir  e 
vir  de  rapaces, 
coa  súa  troula. A 
saber  que  pensaban 
de  nós. Retrospectivamente a un
se lle ocorre pensar que é admirable que non tivesen medo. Si. Os tempos
estaban cambiando. Nesas  reunións  andaban, 
ademais  do  Revés 
ou  o  Cachaza, 
María  Xesús Gayoso, 
o  Bernardo  Requeixo, 
o  Ramiro  Cendán, 
Pepe o  Manguera, o Felpeto,  o Veloso, o Arturo  Gómez 
Mato,  e  tamén
o Arturito Currás e supoño 
que o Dorado -aos últimos,  que  xa 
non  están  entre 
nós,  quero lembralos hoxe con  agarimo-. Había 
outros,  máis  novos, 
que  despois  comezaron 
a  moverse,  o 
Moncho  Paz, o Paulo Naseiro...
Estou 
falando  de  comezos 
e  mediados  dos 
setenta,  cando  eu 
e  todos  os 
demáis  dos  que 
falo, eramos  case  nenos 
ou  nenos  sen 
case. Pero,  sen  embargo, 
aí  estabamos  intentando 
aprender. Eramos, 
afortunadamente,  uns  inocentes, 
como  hai  que 
ser  cando  un é 
novo. A aprendizaxe  da 
decepción,  iso  que, segundo 
din,  é  a 
verdadeira  marca  da 
madurez, chegaría  máis 
tarde.  
Pero 
non  foi  só 
a  discrepar  o 
que  eu  aprendín 
en  Vilalba. Aprendín  máis cousas, 
non  seguindo  a 
corrente  central,  a 
máis  poderosa,  pero 
si  seguindo  outras 
pólas  menos  garridas 
e  vizosas, pero que 
a  min  me 
parecían  máis  fermosas. Os 
bidueiros  e  regatos 
da  Terra  Chá 
non  solen  ser 
de  grandes  dimensións, 
pero  son  encantadores 
no  seu  impresionismo. 
Aprendín, así 
mo parece, sobre 
todo,  dúas  cousas  que 
me  impresionan. Unha, o sentido  do  horizonte. A 
Terra  Cha  é 
a  visión  da 
distancia,  a  luz 
que  abre  o 
mundo  en  profundidade. 
A 
segunda, o que son as encrucilladas. Vilalba 
está  entre  Lugo 
e  Ferrol,  entre 
A  Coruña  e 
Bilbao,  entre  Ribadeo 
e  Vigo. As  encrucilladas 
son  unha  dúbida 
acerca  de  que 
camiño  tomar,  un 
xogo  de  palabras 
acerca  do  sentido 
último,  unha  decisión 
existencial  e  comprometida. As  encrucilladas 
implican  un  xogo, 
un  risco,  unha 
decisión. Non  hai  nada 
último  nas  encrucilladas. Nas  encrucilladas 
un  sempre  está 
de  paso. Isto 
aprendino  aquí,  case 
sen  saber  que 
o  aprendía.  
Quen 
son  foi  feito 
aquí. Entre  comerciantes  e 
paisanos,  entre  funcionarios 
e  traballadores,  todos 
coas  súas  virtudes 
e  defectos. No medio  deles, no medio de vós,  eu 
aprendín  os  trazos 
eternos  da  comedia 
humana,  as  historias 
miúdas  e  os 
contos  da  xente. O 
concello  de  Vilalba 
tiña  sobre  os 
vinte  mil  habitantes 
en  1960,  o 
de  Lugo  sobre 
sesenta  mil:  non 
era  tan  cativo o 
sitio. Pasaban  cousas.  Había rebumbio. Os  días 
de  feira  e 
os  de  feirón 
viñan  os  autobuses 
cheos  de  xentes 
de  Boizán,  de 
Codesido, de  Corvelle,  de 
Distriz,  de  Samarugo, 
de  Oleiros,  de 
Vilapedre,  de  Lanzós, 
de  San  Xurxo 
de  Rioaveso...
As 
rúas  estaban  cheas 
de  xente,  aínda 
había  cegos  que 
vendían  as  súas 
copras que contaban sucesos truculentos. Cando 
es  un neno todo  che 
parece  marabilloso,  posiblemente 
porque  o  é.
Aprendín, sobre  todo, 
na  librería  da 
miña  tía  Carmiña. Cando  neno 
ía  sempre  despois 
do  xantar  a 
ler  alí  os 
tebeos. Alí  comecei  a 
fundar  unha  cultura: 
lendo as  historias  do 
Doutor  Franz  de 
Copenhague,  dos  Zipi 
e  Zape  e da 
familia  Ulises.  Aínda 
vivía a  miña  avoa 
Irene  que, despois  de 
merendar  pan  con 
queixo,  mandábame  a 
comprar  unha  cocada 
ao comercio  do  Mario 
Paz,  onde  paraban 
daquela  os  autobuses 
da  empresa  Ribadeo. 
Na 
librería  da  miña 
tía  teño  pasado 
moitas  tardes  embobado, 
metendo  e sacando  libros 
dos  estantes. Había  pequenas 
xoias  porque  alí era 
posible atopar  os libros  do día, coma 
libros  publicados  vinte 
anos  atrás,  que 
non  atoparías  noutro 
sitio. Por  suposto,  tiña 
moitos  libros  en 
galego. 
Aquel 
tamén  era  un 
mundo  de amigos. Discretos  e 
silenciosos,  pero  amigos. Os 
tempos  eran  tan 
peculiares,  tan raros  vistos 
dende  hoxe  -ou 
é  que  eu 
era  raro-  que 
o  Pedro  López 
Novo  e  máis  eu  concibimos 
a  tola idea  de  ler  toda 
a  Historia  da Filosofía 
comezando  polos  presocráticos. A  miña 
tía  ía  encargando 
os  libros  de 
Heráclito  ou  de 
Parménides  e  alí 
estabamos  nós  para 
facernos  con  eles. Como 
é  natural, desistimos  pasado 
un  tempo  prudencial.
A 
librería da Ponte  fora  a  casa  familiar. Na casa que habitaban as  miñas tías 
era posible atopar  no  faiado exemplares de A Nosa Terra dos anos
vinte e tamén grande número dese tipo de folletíns que a prensa de Madrid do
momento editaba. As señoritas de provincias lían tales textos con devoción,
intentando respirar o  aire de espazos
más vastos. Recordo, xa adolescente, ter nas miñas mans unhas pardas e desfeitas follas de La dama de las camelias
nese formato fasciculado.
Nesa 
mesma  casa  vivira 
Antón  García  Hermida, 
o  meu  avó. Este 
ano  cúmprense  cen 
desde  que  fundara 
Azul  y  Blanco, unha 
revista, de  liña  galeguista, 
que se  conta  entre 
as    que  fundou. Antes 
o  fixera  co 
Ideal  Villalbés e  máis 
tarde co  Heraldo  de 
Villalba. Tamén  colaborou  na 
Ilustración  Gallega,  revista 
que  se  publicaba 
en  Vigo  e 
noutros  xornais  do 
momento.
Todos 
vós  sabedes  que 
Vilalba  tivo,  no 
primeiro  terzo  do 
século  XX,  unha  chea 
de  publicacións  que 
mostraban  o  vigor 
da vida  local. As  que 
fixo  o  García 
Hermida  foron  só 
unha  mostra  desa vitalidade. Pero  non 
só  estaban  os 
xornais. Tamén  había  as 
bandas  de  música, 
a  dos  Longos 
e  a  dos 
Matos. Cando  eu  era 
un  neno  aínda 
estaban  os  instrumentos 
da  banda  dos 
Matos  na  casa 
da  miña  madriña 
Perpetua.
Precisamente,  unha das  sorpresas da miña  infancia  foi 
escoitar  a  miña 
madriña  Perpetua  falando 
de  meu  avó 
Antón  García  Hermida, 
case  coma se estivera  presente. Para  min, 
naturalmente,  referirse  ao  meu  avó 
era  como  falar 
do  pleistoceno,  dado 
que  morrera  vinte 
anos  antes  de 
que  eu  nacera, 
o  que,  visto 
polos  ollos  dun 
neno  de  oito  ou  nove 
anos  é  pouco 
menos  que  unha 
inmensidade. Pero  ela,  Perpetua, 
chamáballe  Antoñito. O diminutivo encerraba  todo un 
sentimento. Son cousas que un percibe  vagamente, 
como  polo  rabiño 
do  ollo,  e 
nas  que  só  repara  cando, 
talvez  despois  de 
moitos  anos,  da 
en  pensar  sobre 
aquela  anécdota  que, 
por algún  motivo,  se  lle  quedara 
gravada  tan  vivamente.
Aquel 
Antón  García  Hermida 
era  un  publicista, 
un  animador  da 
vida  local,  alguén 
empeñado  en  que, 
no  nivel  en 
que  iso  era 
posible  naquel  momento 
e  naquel  lugar, 
Vilalba  tivera  unha 
vida  cultural. Foi  unha 
paixón  que  cultivou 
con  esmero  e 
que  fixo  que, 
unha  e  outra 
vez,  estivera  detrás 
das  publicacións  que 
ían  saíndo. Dende  logo, 
era  o  continuador 
dunha  saga  e, 
se  queren,  dunha 
certa  tradición. En  Vilalba 
xa  no  século 
XIX  Chao  Ledo 
e  Manuel  Mato 
Vizoso  demostraran  que 
había  algo  que 
se  movía,  unha 
ansia,  un  desexo 
de  cultura  e 
civilización. 
Pero  falar  de 
meu  avó  é, 
para  min,  falar 
da  miña  mai. Ela nacera  en 1918, e  tiña, polo 
tanto, memoria da Ditadura de
Primo de Rivera e  da República. Era unha
persoa dun humor lacónico, no estilo da 
familia ou, tal vez, do que corresponde á  mentalidade 
agraria da Terra Chá. O seu  pai,
o Antón  Da  Ponte, 
fora,  ao  parecer, un dos fundadores do casino local,
pero lles denegaba ás fillas  iren aos
bailes que nel se celebraban. "Quería conservarnos en formol",
comentaba ela con causticidade. El, ao 
fin  e ao  cabo, 
era un comerciante católico e conservador.
Tamén nesa época, anterior á guerra civil, era frecuente a realización
de "veladas", que era como denominaban a breves representacións nas
que era común a declamación de poemas ou 
o  poñer en obra breves escenas
tanto dos clásicos coma de autores locais. Tiñan lugar,  normalmente, no que foi o Teatro Vilalbés.
Recordo que miña mai dicíame que nunha delas o 
seu papel era o de España, que era como unha raíña á que as distintas
rexións -"o que agora chaman comunidades autónomas", díxome- facían
a  súa respectiva homenaxe. Unha desas
rexións, por certo, era Manuel Fraga, un cativo naquel momento.
En todo caso, o  Antón García Hermida, aquel comerciante, fora secretario das Irmandades da
Fala en Vilalba no ano 1916, cando se fundaron  en  Galicia. A  iniciativa tivéraa Lois 
Peña Novo, unha das personaxes  máis 
importantes  de  Galicia 
nos  anos  vinte 
e  trinta,  tan 
ben  estudado  por 
Manolo  Roca, e Santiago Mato Vizoso era o presidente. Santiago  Mato, por 
certo,  foi  un 
dos  dirixentes  das 
irmandades máis  constante en  Galicia. O 
grupo  estaba  formado por vinte e dúas persoas, das que catro eran propietarios, unha un indiano/banqueiro, (Manuel 
García  Olano),  seis 
comerciantes -entre  eles  Santiago  Mato- 
un  farmacéutico,  un 
médico (Plácido Peña), catro avogados e tres estudantes  universitarios.
As  Irmandades  da 
Fala  marcaron  un 
antes  e  un 
despois  en  Galicia. Hai case  un  século 
desde  entón. Aqueles  homes 
querían  unha  Galicia 
dona  de  si, 
pero,  sobre  todo, 
orgullosa  do  que 
era  e  do  que
sería  no 
futuro,  ao  que 
querían  axudar  a 
nacer. 
A  miña  xeración 
tivo  uns  soños,  a  xeración
do  meu 
avó  outros,  que 
tal  vez  non eran 
tan  distintos  no 
fondo. Aos  rapaces  de 
hoxe  correspóndelle  tomar a 
testemuña  e  seguir 
a  carreira, se o queren seguir
facendo. A  vida  é  así.
Do  García  Hermida 
editou  un  libro 
o  seu  fillo 
Xosé  Luís,  Charetas, 
prologado  polo  Manuel 
María,  de  onde 
saco  estes  versos 
sinxelos  dedicados  ás 
festas  de  San 
Ramón:
   
Nas  festas  de 
San  Ramón,
   
nestas  festas  tan 
sonadas,
   
á  sombra  do 
teu  castelo
   
rí  ti  tamén, 
miña  vila,
   
rí  con  forza, 
rí  con gañas,
   
ó  son  das 
campás  lixeiras,
   
ó  son  da 
galega  gaita,
   
nas  festas  de 
San  Ramón
    nestas  festas tan 
sonadas
E  así  é. Haberá 
paro,  crise e  corrupción. Haberá  a biblia  en  verso, xa  se sabe que  como  dicía   José 
María  Carulla, “Nuestro  señor 
Jesucristo/nació  en  un pesebre/donde  menos  se 
espera/salta  la 
liebre!”.  Pero  nestes 
días  que  non 
falte  a  alegría 
nin  a  risa. Estamos 
de  festa  e 
hai  que  divertirse. 
Hai  un  crítico 
de  arte  londinense, 
tal  vez  o 
máis  importante  hoxe 
no  mundo,  John 
Berger, que  baixaba  todos 
os  veráns  a  Betanzos. Nunha  ocasión 
escribiu  un  artigo 
no  que   lembraba 
dúas  comidas  memorables. Unha  no 
famoso  restaurante  Maxim´s 
de  París  e 
outra  na  feira 
de  Betanzos. 
Non  sei  se 
é  unha  lenda 
urbana, pero lembro que alguén me contou 
que  o  desaparecido 
Castro  Vilar  levara 
a  súa  nai 
a  Paris, vestida  cos 
refaixos  típicos  do 
país  naquel  tempo, 
e  que  a 
invitara  a  comer 
no  famoso  restaurante, 
no  que  non 
se  pode  entrar 
sen  garabata. Entrou o Castro
Vilar, segundo  narra 
a  historia, ou 
tal  vez  o 
mito,  elegante  co 
seu  traxe  novo, pero con  zapatillas 
dentro das chanclas, como 
adoitaba  andar  por 
aquí. Tal  vez  os 
camareiros  pensaron  que 
se  trataba  dun 
fabuloso millonario  armenio de usos  excéntricos. En  Vilalba,  afortunadamente,  sempre 
houbo  ese  pequeno 
número  de  seres 
curiosos  e  excéntricos, 
de  paveros,  que 
nos  axudan  a 
darlle  sol,  luz 
e  calor  ao  día.
En fin, que queren que lles diga, no 
San  Ramón, é fácil atopar  o 
secreto  das  comidas 
memorables,  nas  que 
homes  e  mulleres, 
nenos  e  maiores, notarios e labradores, médicos e zapateiros,
policías e ladróns.  disfrutan  da 
súa  vitória  e  do  seu 
trunfo  ante  un 
pito,  un  cabrito, 
un  salpicón,  un 
roscón,  un brazo  de 
xitano,  ou,  se é na xira, unha ración 
de  polbo.. 
O  secreto  radica 
en  estar  xuntos. Estamos no San Ramón. Pasou  outro 
ano, acábase  o  verán 
-xa  logo  virá 
a  Guadalupe  que 
pon  o  ramo 
ao  ciclo-  pero todos 
viñemos,  todos  seguemos 
aquí,  todos  sentimos 
a  felicidade  de 
estar  na  nosa 
terra.






0 comentários :
Danos a túa opinión