Lembro
de nena aquelas noites de inverno en que se reunía a veciñanza a carón da
lareira despois de recibir o convite da xente da casa coa frase “Vídevos
quentar”. Non só era o lume o que aquecía o corpo, nin sequera as viandas
partilladas, senón as conversas enfiadas na tea das historias, os contos e as
anécdotas nas que se transmitían saberes e crenzas, feitos e ficcións sobre a
vida da parroquia e os seus arredores. Nunha desas xuntanzas me sentín cando
lin por primeira vez este libro de Pas, aínda antes de coñecer o seu acaído título
“Lareira de soños”.
Hei
de dicir que a miña relación cos Vilares de Guitiriz reducíase a uns meses nos
que estiven de mestra substituíndo a Paz Gesto –que era por entón a mestra
titular- cando naceu a súa filla Antía, coido que no curso 1990-91. Foron só
uns meses, mais gardo un fermoso recordo daquela estancia profesional na que me
sentín prezada polo alumnado e arroupada pola xente vilarega. Dada a miña
situación de provisionalidade, pois naquel momento estaba a servizo de
Delegación (unha fórmula que actualmente non existe e que consistía en destinar
ao profesorado a un centro base e dispor del cando fora preciso para
substitucións na zona), eu levaba comigo ao meu fillo Néstor que contaba con cinco
anos e lembro as boas migas que facía cun alumno louriño coma el, Mario, e que
a min me chamaba tamén a atención porque coa súa curta idade xa pertencía á
agrupación de música e danza de Xermolos, na que tocaba as cunchas, segundo me
tiña contado.
Non
foi até hai uns poucos anos, cando retomei o contacto cos Vilares e sempre a
través de actos culturais, moitos deles literarios, nos que coñecín non só a
vida e a obra de persoeiros senlleiros como Díaz Castro, senón a existencia
dunha actividade cultural plena da man de dinamizadores como Antón de Guizán e
Pas Veres que aglutinaban encol deles a cantas persoas tiñan algo que achegar sacándoas
do anonimato e dando valor ás súas actividades. Así, comecei a seguir primeiro
á asociación “Os Vilares, lareira de soños” e máis tarde á Nova Poesía
Guitirica, da que afortunadamente formo parte.
Foi
precisamente ao remate dun dos actos levados a cabo pola NPG en Betanzos,
dedicado a María a Balteira, cando Pas me falou do libro que estaba case a
rematar de escribir, este que nos trae hoxe aquí, no que relataba a vida nos
Vilares repasando cantos acontecementos e persoas lle conferiron existencia. O
primeiro que pensei foi no interesante que era o tema e o que dariamos moitos
de nós por ter a capacidade de exercicio de memoria e compilación de
información que se precisaba para levar a cabo tal proxecto como fixo a nosa
autora.
Naquel
momento, unha amiga de seu, profesora de Galego, estaba a darlle unha primeira
revisión no tempo que lle deixaban as súas ocupacións. Como me deixou tan
intrigada sobre o seu contido, dende a perspectiva máis egoísta e argumentando
que catro ollos ven mellor ca dous e seis mellor ca catro, ofrecinme a axudar a
revisalo. Así, colgado na nube, fun lendo paseniño este fermoso libro e achegándolle
as miñas humildes apreciacións pouco a pouco durante un par de meses.
O
primeiro que me chamou a atención foi a súa estrutura. Non era un libro ao uso
de “memorias” relatado cronoloxicamente, como hai algúns. Tampouco a descrición
xeográfica ou antropolóxica dos Vilares. Non. Tratábase dunha conxugación temática que se
desenvolvía encol do sentir de pertenza da autora a unha idiosincrasia
concreta, comezando pola familia máis directa, seguindo polo eido relacional e
rematando pola comunidade en pleno; abranguendo pasado, presente e aínda futuro
do pobo de seu que desenvolveu en catro grandes apartados: De quen vimos
sendo?, Os alentos que me quentaron, As vidas silenciosas e Vilaregas de hoxe,
cada un dos cales está dividido en capítulos con nome propio, un sinal de
identidade con lugares precisos, con feitos concretos, con sagas familiares que
deixaron pouso conformando a esencia da parroquia e a súa proxección mundo
adiante con todo luxo de detalle que nos fan revivir, incluso a quen somos
alleos, os avatares tanto das xeracións precedentes como das actuais.
A
segunda sorpresa coa que me atopei foi o estilo. Pas soubo incardinar
maxistralmente un estilo xornalístico baseado na entrevista coa linguaxe
poética, o que confire á súa escrita un cromatismo auténtico e orixinal. Deste
xeito, respecta os dialectalismos das persoas entrevistadas, ao tempo que fai
uso dos recursos poéticos máis clásicos, entre o que destacan a imaxe e a metáfora.
Así, mestura singularmente a narrativa coa lírica, xa sexa con composicións
populares, propias ou alleas, mais sempre no lugar oportuno e co fin concreto
de ilustrar ao lector e proporcionarlle toda a información sobre o sentir máis
íntimo en cada intre.
Atopámonos,
pois, ante unha obra senlleira e digna de ser un referente na literatura galega
actual.
Convídovos
á súa lectura. Sei de antemán que gozaredes con ela.
Parabéns,
Pas! E, por favor, segue a agasallarnos con obras tan fermosas!.
0 comentários :
Danos a túa opinión